Worden zelfrijdende auto’s binnenkort werkelijkheid? En hoe moet onze houding veranderen om autonoom rijden breed geaccepteerd te krijgen? Zelfrijdende auto’s zijn straks net normale auto’s. Alleen zonder bestuurder.Vooral aerodynamica speelt een hoofdrol bij de actieradius van elektrische auto’s en blijft een belangrijke rol spelen in het autodesign van de toekomst. Hoe auto’s en andere vervoersmiddelen met de toenemende automatisering eruit gaan zien, zal niet radicaal veranderen. Wat wel duidelijk is, is dat design zich in de toekomst gaat richten op het interieur. Het comfort van de inzittenden krijgt prioriteit. Zo zullen de stoelen in bepaalde gebruikssituaties bijvoorbeeld niet langer noodzakelijkerwijs in de rijrichting staan. Deze vrijheid van interieurontwerp biedt individuele inzittenden een breed scala aan opties: communicatie of ontspanning, werk of jezelf tijdelijk terugtrekken uit het dagelijks leven. De ruimte voor passagiers wordt gemaximaliseerd door alles wat niet langer nodig is tijdelijk weg te werken, zoals de pedalen, versnellingspook en het stuur. De technologie is er al, maar wetten over autonoom rijden ontbreken nog.Het is waar dat de technologische ontwikkeling in landen als de VS of China sneller lijkt te gaan dan in Europa. Het is echter ook waar dat Duitse wetgevers al heel vroeg een wettelijk kader hebben opgesteld dat veiligheid voorop stelt bij de ontwikkeling en introductie van technologie voor zelfrijdende auto’s. In dit opzicht wordt Duitsland zelfs internationaal gezien als pionier. Systemen voor autonoom rijden mogen sinds 2017 onder bepaalde omstandigheden handelingen overnemen die voorheen uitsluitend de verantwoordelijkheid waren van de mens (SAE level 3). Een wettelijk kader waardoor autonome voertuigen – level 4 en hoger – aan het openbaar verkeer mogen deelnemen, werd in juni 2021 vastgesteld. Zij het alleen binnen bepaalde gebieden (bijvoorbeeld A-naar-B-shuttleverkeer en people movers – bussen op aangewezen routes). Deze wet is een eerste stap naar meer integrale regelgeving, waar momenteel intensief aan wordt gewerkt. Het is dus een feit: de autoriteiten die de wetten uitvoeren, blokkeren de ontwikkeling niet. Ze volgen simpelweg het wettelijk vastgelegde principe op dat veiligheid voorop staat. In extreme gevallen beslissen autonome voertuigen over leven of dood.Wat autonoom rijden betreft, is het niet de auto die beslist, maar de mens die de auto heeft geprogrammeerd. De auto doet alleen wat de software hem aangeeft te doen. Onderzoeken tonen aan dat auto’s aanzienlijk minder vatbaar zijn voor menselijke fouten dan mensen zelf. Autonoom rijdende auto’s worden bijvoorbeeld nooit moe, zelfs niet bij de langste ritten. Veel mensen worstelen met de vraag of een machine in een gevaarlijke situatie de juiste keuze kan maken. Het is niet voor het eerst dat een dergelijke vraag zich opdringt. In feite zijn deze ethische kwesties al decennia lang voer voor discussies, zoals wordt geïllustreerd in wat ook wel het ‘trolley problem’ wordt genoemd. Dit gedachte-experiment vraagt je een situatie voor te stellen waarin iemand een op hol geslagen karretje naar een zijspoor dirigeert waar één persoon bewegingsloos op ligt. Daardoor wordt wel het leven gered van vijf mensen die op het oorspronkelijke spoor zijn vastgebonden. Is dit een strafbaar feit? Moet de persoon liever helemaal niets doen? Of heeft het individu juist gehandeld en daardoor de grootst mogelijke schade voorkomen? Door de ontwikkeling van autonoom rijden is deze discussie opnieuw opgestart. Maar in het onderzoek zeggen experts dat een zelfrijdende auto in een gevaarlijke situatie niet zijn eigen beslissing neemt, maar dat de software dat doet die de keuzes van de makers weerspiegelt. Het kan en zal alleen de ethische beslissingen en waarden aannemen van de mensen die het ontwerpen – en deze toepassen zonder zijn eigen interpretatie.
Populaire premium merken om te leasen
Allemaal merken die door de hoge kwaliteit niet goedkoop zijn om te kopen. Dat geldt niet alleen voor een nieuwe, ook een occasion kan nog stevig aan de prijs zijn. Leaseauto.nl heeft van alle merken verschillende scherp geprijsde modellen in de aanbieding om te privé te leasen. Private Lease Wanneer je een auto leaset is hij niet van jou. Je huurt de auto. Het is een soort abonnement waarvoor je een vast bedrag per maand betaalt. Dit bedrag is inclusief veel voorkomende kosten. Zoals verzekeringen en wegenbelasting. Maar ook onderhoud en de meeste reparaties. Alleen brandstof, verkeersboetes en de wasstraat betaal je zelf. Bijtelling is alleen van toepassing wanneer een werkgever een auto beschikbaar stelt en hiervoor de kosten op zich neemt. Omdat een Private Lease overeenkomst als privé persoon wordt afgesloten en deze privé persoon zelf de leasekosten gaat betalen, is er dus geen sprake van bijtelling. Wanneer u een mobiliteitsbudget ontvangt van uw werkgever, kunt u zelf het vervoersmiddel kiezen dat het beste bij uw woon-werkverkeer past. Private Lease is interessant als u geen onverwachte autokosten wilt en u de auto alleen wilt gebruiken, maar niet wilt bezitten. U kunt het namelijk het beste vergelijken met huren voor een langere periode. U blijft dus ook niet zitten met een restschuld, want het restwaarderisico dragen wij. Keurmerk Private Lease Het keurmerk is ontwikkeld in samenwerking met de Consumentenbond en wordt uitgereikt door de onafhankelijke Stichting Keurmerk Private Lease. Het keurmerk staat voor veilig, verantwoord en vertrouwd leasen en biedt u de volgende 5 zekerheden:
BKR Registratie De BKR-registratie heeft als doel te beschermen tegen overkreditering. Wij laten het private leasecontract als kredietovereenkomst registreren bij het BKR te Tiel (de registratie wordt uitgevoerd via de formule: looptijd van het contract x de hoogte van het maandbedrag). Deze registratie kan effect hebben op de leencapaciteit voor een nieuwe financiering of bijvoorbeeld een hypotheek. Staat het kopen van een nieuw huis of het oversluiten van de hypotheek op de planning? Houd hier dan rekening mee. |
